پنج شنبه ها تعطیل نیست

پنج شنبه ها تعطیل نیست دو شنبه 7 اردیبهشت 1394

پنج شنبه ها تعطیل نیست

 

حضور معاونت محترم انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران

و

حضور سر کار خانم آجور لو معاونت محترم پیش دبستانی و دبستان های شهر تهران

با سلام

 احتراماً ضمن عرض تشکر فراوان در خصوص ایجاد شرایطی برای بوجود آوردن بستری شاد و مناسب برای فرزندان عزیزمان در خصوص بهره مندی از فضاهای آموزشی در روز های تعطیل و بویژه پنج شنبه ها به پیوست نظرات و طرح پیشنهادی خود را در بهبود هر چه بهتر اجراء این پروژه تقدیم می نمایم.

 

اهداف  اصلی:

اهداف اصلی از اجراء پروژه مدرسه تعطیل نیست، ضمن ایجاد یک فضای شاد آموزشی برای دانش آموزان عزیز بوجود آوردن بستر تعامل بیشتر خانواده های محترم با مسئولین آموزشی می باشد .

هدف ،بالا بردن علاقه و کشف استعداد دانش آموزان مستعد و همسو سازی و همسان سازی توان یاد گیری دانش آموزان عزیز.

در این خصوص دعوت از :

چهره های مشهور و موفق اجتما ع برای معرفی بیشتر و الگو سازی مناسب .

دعوت از دست اندر کاران مشاغل مختلف بویژه خد ماتی برای شناخت بهتر نیاز های جامعه

دعوت از دست اندر کاران حفظ محیط زیست و طبیعت

دعوت از کار آفرینان  و متخصصین و مخترعین

دعوت از مأموران محترم نیروی انتظامی – آتش نشان  ها و ...

دعوت از مدیران انجیوهای ویژه کودکان و نوجوانان و معرفی خد ماتشان

 دعوت از افرادی که در گیر امور باز یافت و محیط زیست هستند

 دعوت از ماموران راهنمایی و رانندگی  و پلیس راه

 دعوت از علمای دینی و شخصیت های مذهبی

دعوت از خبر نگاران و روزنامه نگاران

دعوت از عکاسان  و تصویر بر داران

 دعوت از هنر مندان نقاش و مجسمه ساز

 دعوت از فیلم سازان و نویسندگان

پر ورش دهندگان گل و گیاه

 ماموران باغ وحش

مربیان ورزش رزمی

مربیان خیاطی

مربیان گلسازی

مربیان گل دوزی

مربیان آشپزی

نقل داستان و مطالب دینی و مذهبی از زبان مربیان مذهبی

شعر خوانی و کتاب خانی برای بال  بر دن استعداد های بچه ها در درک مطلب و تصویر سازی بهتر.

 

  همچنین بر گزاری اردو های یک روزه با هدف یاد گیری بیشتر و آموزش مشاغل گو نا گون ...

بر گزاری آزمون های علمی مشترک بین کلاس ها و دانش آموزان یک پایه تحصیلی است .

نکات  مهم :

 سعی شود چنانچه اردوای برای دانش آموزان تعریف شده بطور چرخشی باشد و همی دانش آموزان در تمام مجموعه فرصت حضور در ار دو ها را داشته باشند و به هیچ عنوان تفکیکی صورت نگیرد.

 سعی شود به دلایل مختلف هدایا و جوایز به بچه ها داد شود بخصوص توجه ویژه به افرادی که کمتر حضور داشته و یا دارند و از لحاض درسی و یا هوشی کمی ضعیف تر هستند در این ایام توجه بیشتری شوند.

نتیجه حضور و تلاش بچه ها در روزنامه دیواری هر هفته درج شود و چنانچه امکانش باشد در یک وب لاگ با نام انجمن مدرسه درج و ثبت گردد هر هفته این وب لاگ به درج گزارش ها و تصاویر به روز رسانی شوند و روزنامه های دیواری انجمن تصاویر بچه ها  و حضورشان را در هفته قبل به تصویر بکشند.

سعی شود از خود دانش آموزان برای تشکیل یک گرو  و دسته برای فعالیت ها استفاده شود و کمتر حضور بزرگسالان در کنارشان باشد مگر برای راهنمایی و مشاوره

کلیه گرو ها بسته به کلاس و سن و سالشان تعریف و ارزیابی شوند برای نمونه بین کلاس اولی ها و بین کلاس دومی ها و به هیچ عنوان بین همی بچه ها مسابقه و امتحان و ارزیابی صورت نگیرد .

در تقصیم بچه ها مواردی چون بیماری وموارد خوص حتماً لحاذ شود و مورد توجه قرار گیرد  .

کار گروهی و دست جمعی بین گرو های کلاسها تقسیم شود  و از ترکیب یک یا چند گروه از یک کلاس با یک کلاس دیگر خود داری شود و بچه های هر کلاس فرصت دوست یابی و همکاری با کلاس دیگر را داشته باشند.تا از توان و اندوخته های یک دیگر بیشتر بهر مند ن شوند.

 

 

 

 

نحوه اجراء برنامه ها:

این بر نامه ها به شکل معرفی اولیّه شغل و اهمیّت شغل، بر گزاری مسابقه بین بچه ها و حتی اولیاءخواهد بود و در پایان هم مقرر می شود که بعد از یک مدت 15 روزه بچه ها آنچه فرا گرفته اند را در قالب یک کار عملی (ساخت فیلم- ساخت یک قطعه – تولید یک وسیله- بوجود آوردن یک اثر هنری ...به مدرسه ارائه دهند).

برگزاری مسابقاتی مانند آشپزی – خیاطی (مد و لباس)– گل دوزی – طراحی و معماری حتی شهر سازی است.

بررسی طرح های معماری شهر های ایدعال و دوست داشتی کودکان با توجه به سلایق والایق ایشان.

 تهیه خبر نامه و روزنامه دیواری

 اجرائ تاتر و سرود های دست جمعی

 اجرائ بر نامه های هنری

پخش فیلم و نقد و بر رسی فیلم های ویژه کودکان و نوجوانان با حضور دست اندر کاران صنعت سینا

دعوت از گرو های هنری بجهت آشنایی بیشتر بچه ها با فعالیت های هنری و شاد بویژه تاتر زنده و عروسکی

و موارد مناسب دیگر...

نمایشگاه های ماهانه:

هر ماه یک نمایشگاه از آموخته های بچه ها درگوشه ای از نماز خانه و یا سالن اجتماعات و همچنین  مکان های مناسب دیگربر گزار می شود که می تواند  به شکل زیر  باشد:

 هر یک از آثار دارای یک شناسنامه کامل از سازنده با نام و نام خانوادگی و حتی تصویر وی باید در دفتر نمایشگاه ثبت گر دد ولی روی کار و اثر تنها یک کد که  در هر نمایشگاه هم تغییر خواهد کرد درج می شود این کار بدان دلیل است که نام  سازنده مخفی بماند و  تنها با کد، شناسایی شود و در فرمی که به شکل زیر خواهد بود توسط دانش آموزان دیگر – مربیان  - اولیاء و همچنین بازدید کنندگان بررسی و نمره از ده داده می شود .مجموعه این نمره ها در دفتر نمایشگاه و در مقابل نام فرد در پایان سال تحصیلی به شناخت بهتر توانایی و استعداد یابی معلمین و والدین کمک شایسته ای می نماید.

 شایان ذکر است در تمام مراحل به بالاترین نمره جوایزی داده می شود و حتی می توان با اهدای کارت جایزه برای هرفرد در پایان دوره  هدیه ی ارزنده تری  با هماهنگی والدین و افراد خَیّر و مدرسه تقدیم شود.

 نمونه فرم :

فرم ارزش یابی اثر هنری  کد:

 

کد دانش آموز

دانش آموز

معلم

اولیا دانش آموزان

مدیر و معلمین

بازدید کنندگان

توضیحات

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

توضیحات 1:

خانه های کد دانش آموزان به تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه است یعنی اگر 100نفر شرکت کنند داریم 100خانه و کدیا همان شماره دانش آموز شرکت کنننده باید ثبت شود.

نحوه کمک به اجراء بهتر پروژه:

همانطور که مستحضر هستید همه ی مدارس در همان شروع سال تحصیلی فرم هایی را در اختیار والدین قرار داده اند که در آن والدین به شغل ، تحصیلات و همچنین نحوه همکاری با مدرسه اشاره نموده اند ،برای سهولت کار، ما این فرم ها را باید طبقه بندی بنمائیم.

برای این کار شایسته است عضای محترم انجمن همگی دست به دست هم دهند و برای نمونه مشاغل را به شکل زیر تقصیم نمایند:

مشاغل خد ماتی

مشاغل اداری

 مشاغل آزاد

 مشاغل خانگی

 مشاغل نظامی

 مشاغل ورزشی

 فروشندگان

آموزشی

پزشکی و پیرا پزشکی

مهندسی  و ایتی

مدیریت و بازرگانی

صنعت گران

 سایر موارد:

خاندار ها (بی شک مادران و والدینی که از واژه خاندار استفاده کرده اند نیز دارای هنر های چون آشپزی – خیاطی – و یا حتی کم نیستند افرادی که تحصیلات عالیه دارند)

در اینجا  مرحله بعدی تقصیم بندی ما همان تقصیم بندی تحصیلات است که بهتر با شرایط تحصیلی خانواده ها آشنا بشویم و مقدار توانایی و علاقه شان برای حضور در خد مات آموزشی مدرسه .

در مرحله بعد از همکاری معلیمین و همچنین همکاران آموزشی مدرسه  با در نظر گرفتن علاقه و نیازشان برای کسب درامد  به گفتو گو می نشینیم چرا که کم نیستند معلمین و مربیان محترمی که توانایی فراوانی در بخش های گو نا گون دارند ولی با عنایت به اینکه موزفی خود را به نحو احسن انجام می دهند باید تمایلشان را برای حضور در فوق برنامه مدرسه جلب بنمائیم.این کار بجهت آشنایی دانش آموزان با ایشان بی شک تعصیرات مثبتی خواهد داشت.

در مرحله بعدی اعضای انجمن بسته به توان خود در سه یا چهار روز زمان حضور شان را برای ملاقات با گرو های مشخص شده والدین تنضیم و برای نمونه در یک روز با دو یا حتی سه گروه از والدین ملاقات نموده و فرم همکاری برای حضورشان در مدرسه و مساعدتشان در بخش آموزشی و فوق برنمه مطرح نموده و نیازهای مدرسه مانند نیاز به سرویس ایاب و زهاب برای بردن دانش آموزان به اردو – مکان های برای بازدید رایگان - معرفی اشخاص مطرح و مورد نظر در جدول مهمانان  برای دعوت و سخنرانی – معرفی اسپانسر برای حضور در برنامه ها و کمک به مدرسه و همچنین توانایی های ایشان برای موارد ی که به نظرشان می رسد ...دعوت می شوند

 شایان ذکر است ما در این مرحله چنانچه گرو ها به تعداد باشند که امکان حضور چند گروه در یک ساعت و یک جلسه باشد مقایرتی نیست و موردی نیز ندارد.

گفتنی است  بسیاری از مراکز و افراد و اشخاص نیز هستند که با توجه به جایگاه اجتمایی و مجوز های لازم که به استناد قوانین جاری در کشور شامل حالشان شده مانند صاحبان کارخانه ها و تولیدهاو بویژه مواد خوراکیمربوط به کو دکان و نوجوانان با کمال میل اسپانسری مراسم و برنامه ها را می پزیرند که در این خصوص عضای محترم نجمن با همانگی لازم بامدیر مدرسه که با کلیه قوانین جاری آموزش پرورش آشنا می باشد می توانند ترتیب حضور و جزب کمک های مردمی ایشان را فراهم نمایند.

البته نکته شایسته دیگر این است که  عضای محترم انجمن بویژه خانم های محترم می توانند ترتیب ملاقات با مادران دانش آموزان را نیز داده و با فراقت بیشتری به موارد گفته و خواسته شده در این برنامه  بپردازند.

شایسته و بایسته است مدیریت محترم مدرسه نیز با همکاری خود شرایط این گونه ملاقات ها را در فضای مدرسه بویژه در ایام هفته بوجود بیاورد و از فضا های ممکن مانند سالن اجتماعات – کتابخانه – اتاق بهداشت و حتی نماز خانه  در صورت نیاز برای حضور والدین در ساعات و اوقاتی مختلف بهرگیرد چرا که شاید بعضی از والدین بایشان امکان حضور در زمان جلسه  اصلی محیا نباشد.

بی شک چاپ بروشور  های خبری و اطلاع رسانی کمک شایسته  به اهیای این امر در خانواده های محترم می باشد.

همچنین کم نیستند اولیای محترم بویژه مادرانی که با کمال میل حاضر هستند بعنوان همکاری با عضای انجمن در اجرائ بهتر و  شایسته تر این طرح همکاری نمایند ،لذا پیشنهاد می شود از این حسن نیت عضای انجمن ها و مدیران مدارس استقبال نمایند و ایشان را نیز دعوت به همکاری نمایند.

نکته مهم :

در جرائ درست برنامه هماهنگی هایی نیز با :

 انجمن های مردمی (ستاد ساماندهی سازمنهای مرد منهاد شورای شهر تهران)

سازمان تبلیغات اسلامی شمالغرب و شمال شرق تهران

سازمان داوطلبان هلال احمر

 نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

 کانون هنر مندان کشور

 شرکت تعاونی مطبوعات کشور

 معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت  ملی جوانان و ورزش

انجمن ورزشکاران و پیشکسوتان کشور

افراد و اشخاص بسیاری برای همکاری اعلام آمادگی نموده اند.که در صورت تمایل عضای محترم انجمن های مدارس به حضورشان معرفی می شوند.


برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل

آخرین