پیام های ویژه سلامتی

پیام های ویژه سلامتی یک شنبه 27 اردیبهشت 1394

تغذیه

1- مصرف نمک در روز نباید بیش از یک قاشق چای خوری باشد.

2- از گذاشتن نمک پاش روی سفره خودداری نمائید.

3- حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.

4- به جای روغن جامد از روغن مایع استفاده کنید.

5- برای پیشگیری از پوکی استخوان، حداقل یک یا دو لیوان شیر در روز مصرف کنید.

6- روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

..............................................................

سوء مصرف مواد

1- سیگاری های  دائمی، زودتر از دیگران به دلیل یک بیماری مرتبط با دخانیات فوت می کنند.

2- مصرف دخانیات یک عامل خطر برای 25 بیماری محسوب می شود.

3- کشیدن هر نخ سیگار به طور متوسط 5 دقیقه از عمر کم می کند.

4- کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر به آسم و عفونت های ریه مبتلا می شوند و حتی هوش و رفتارشان تغییر می کند.

5- ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ها و بیماری های مزمن ریه، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

...........................................................

استرس

1- استرس مهم ترین عامل ناتوانی در مقابله با بیماری های  مزمن است.

2- افسردگی، اضطراب، وسواس، پرخاشگری و دردهای جسمی با استرس تشدید می شوند.

3- ارتباط با خدا در سختی ها و بحران های زندگی، به انسان آرامش میدهد.

4- مشورت و بیان مشکلات با دیگران یکی از راه های مهم رفع تنش و استرس می باشد.

5- قناعت و صرفه جویی مانع از برخی استرس های اقتصادی می گردد.

6- نرمش و ورزش، اجتناب از عصبانیت، استفاده از دوش آب سرد، لبخند و شادی همگی روش هایی برای کنترل استرس می باشند.

..........................................................

ورزش

1- ورزش، قند خون را کنترل می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

2- ورزش از چاقی که عامل اصلی چند نوع سرطان است، جلوگیری می کند.

3- ساده ترین و ارزان ترین ورزش، پیاده روی است.

4- ورزش در کنار تغذیه سالم بهترین شیوه درمان برای کاهش وزن است.

5- ورزش مناسب باید حداق 15 الی 30 دقیقه و 3 بار در هفته باشد و تعداد ضربان قلب و تنفس را افزایش دهد.

6- هر روز 1440 دقیقه است، 30 دقیقه آن را برای فعالیت بدنی اختصاص دهید.

..........................................................

دیابت

1- یکی از شایع ترین علل نابینایی و قطع عضو است.

2- دیابت زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی، چشمی، کلیوی، عصبی و حتی سیاه شدن پا تا مرحله لزوم قطع آن است.

3- تشنگی زیاد و تکرر ادرار، گرسنگی مداوم، خستگی مفرط، تاری دید، خارش پوست و بی حسی اندام ها از علائم بیماری دیابت است.

4- پرخوری، تشنگی و پرنوشی، ادرار زیاد و تاری دید و خارش پوست از علائم دیابت است.

..........................................................

خواب

1- سعی کنید برنامه خواب منظمی داشته باشید، این کار ساعت بیولوژیکی بدن شما را تنظیم می کند.

2- قبل از خواب غذای سبکی میل کنید.

3- خوردن یک غذای سنگین قبل از خواب باعث سوزش معده (ترش کردن)، سوء هاضمه و احساس نیاز به دفع ادرار را می گردد و در نهایت منجر به اختلال در خواب می شود.

4- مصرف برخی داروها و حتی داروهای گیاهی عوارضی مانند بی خوابی را به دنبال دارند، بنابراین همیشه بروشورهای همراه داروها را مطالعه نموده و در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

..........................................................

پوست

1- از خستگی زیاد، کم خوابی، استرس و عصبانیت بپرهیزیم.

2- از اخم کردن، انداختن چین و چروک و کشیدن پوست صورت خودداری کنیم.

3- هنگام حرف زدن و فکر کردن به عضلات صورت فشار نیاوریم.

4- اگر هنگام نگرانی، هیجان، تفکر و ... عضلات چهره را به شکل خاصی تغییر داده ایم، به محض آنکه متوجه شدیم، وضع عادی به صورت خود بدهیم.

5- آشامیدن 8-5 لیوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده، سموم را از بدن دفع می کند.

..........................................................

بیماری قلبی

1- هیجان ها و عصبانیت های بیش از حد سلامت قلب را تهدید میکند.

2- کاهش استرس و داشتن استراحت کافی نقش بسیار مهمی در یشگیری از بیماری های قلبی - عروقی دارد.

3- افرادی که در معرض استرس های روزمره قرار دارند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

4- بهترین فعالیت ها برای سلامت قلب، راه رفتن، پیاده روی تند، شنا، باغبانی و دوچرخه سواری است.

5- 40 دقیقه ورزش روزانه برای سلامت قلب ضروری است.

6- ورزش می تواند خطر حملات قلبی را 2 تا 4 برابر کم کند.

7-تغییر سبک زندگی غربی و زندگی استرس زا و پرخطر به شرایط آرامش

..........................................................

فشار خون بالا

  • در ایران، تقریباً یک نفر از هر پنج به فشارخون بالا مبتلا هستند.
  • فشار خون کمتر یا مساوی 80/120 فشارخون طبيعي محسوب مي‌شود.
  • فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری های قلبی-عروقی است.
  • بیش از نيمي از سکته ها و بیماری های قلبی-عروقی بدليل فشارخون بالا هستند.
  • فشار خون بالا به‌علت ایجاد سکته ها و حملات قلبی، بزرگ ترین علت مرگ در دنیاست.
  • از هر 8 مرگ در دنيا يك مرگ مربوط به فشارخون بالا است.

..........................................................

شبکه بهداشت آموزش سلامت همگانی

برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل

آخرین