ترجمه مصاحبه آقای صابری در باره جشنواره دوربین دوم...

 ترجمه مصاحبه آقای صابری در باره جشنواره دوربین دوم... دو شنبه 7 اردیبهشت 1394

(ترجمه )جشنواره دوربین دوم...

 

 بله این دستگاه، دستگاه قطع نگاتیو فیلم هست و صحبت اصلی من در خصوص کار فیلم و دستگاه قطع نگاتیو فیلم ، سالها از صنعت سینما می گذره و فیلم های زیادی در دنیا ساخته شده فیلم هایی که برای هر کدوم از اونها میلیونها تومان یا دلار یا پن هزینه شده اما آنچه ما می بینیم از این فیلم ها امروز فقط خود فیلم هست در صورتی که بهترین وزیبا ترین وبه یاد ماندنی ترین خاطرات، دقیقا" پشت صحنه ی فیلم ها صورت گرفته از سال 1374 مؤسسه ی آشتی تصمیم گرفت که یک جشنواره ای را تحت عنوان جشنواره ی فیلم دوربین دوم مطرح کند، فیلم آماده شد طرح آماده شد، فیلم نامه هایی که مربوط بود به اجرای جشنواره، آماده شد وما دراختیار مسئولین محترم کشور قرار دادیم  یک سال گذشت وبعد از یک سال پیگیری ما دیدیم که هنوز پرونده در جایی است که اقدامی صورت نگرفته با مسؤل جشنواره های کشورمان صحبت کردیم با توجه به این که ایشان بسیار بسیار آدم با تجربه ای بود، یک سری سؤالات را مطرح کرد. برای ما که سؤالات بسیار ارزنده ای بود اولا میخوایین چه جایزه ای بدهید دوماُ چند تا کشور می خواد شرکت کنه ثالثا چه هیئت داورانی است رابعا چه فیلم هایی می خواد انتخاب بشه وگزینش بشه ودلایلی دیگر و سوالاتی که همشون قابل بررسی بود .مدیران مؤسسه ما تصمیم گرفتند که این سؤالات را خیلی خوب و دقیق و کارشناسانه جواب بدهند سؤالات بررسی شد آماده شد و به دفتر جشنواره ها ارائه شد اما خیلی زود ما به یک  واقعیت پی بردیم و آن واقعیت ،این بود که جشنواره ی فیلم دوربین دوم نمی تونه در ایران متولد بشه به دلایل مختلف ازجمله اینکه ما می خواهیم پشت صحنه ی فیلم ها را نشان دهیم یعنی درواقع اونچه که قابل نمایش در خود فیلم نیست .خب ما در یک کشوری زندگی می کنیم که به لحاظ مذهبی حساسیت خاص خودش رو داره و ارزشمند هم هست شاید دیدن صحنه هایی که حالا کمی برهنه هستند افراد توش یا عرضم به حضورتون اون ارتباطاتی که برای مردم ما خوشآیند نیست قابل ارائه نباشه تحت عنوان جشنواره در ایران ،اما واقعیت اینه که این اتفاق افتاده و شاید برای ما زیبا نباشه اما خیلی ها علاقه مند هستند بدونند که مثلا وقتی یک سه پایه ی دوربین درمیره واون دوربین نمی تونه فیلم برداری خودش رو ادامه بده و اون صحنه ای که مورد نظراست رو نمی تونه بگیره دقیقا به چه شکل انجام شده ،یا اگر یک بازیگری از روی سکویی که ایستاده پرت میشه براش چه اتفاقی می افته. درسته قرار نیست از اون فلان سکانس در اون فیلم استفاده بشه اما به هر شکل ارزشمند هست و به وسیله ی این دستگاه قطع شده، ازبین رفته وفیلم دوباره به هم چسبانده شده وفیلم اصلی گرفته شده و ما داریم الان فیلم اصلی را می بینیم این جشنواره تاحالا در دنیا اتفاق نیفتاده و داشتیم  نمونه های زیادی را که  پشت صحنه ی فیلم ها را  ارائه دادند وخیلی ها هم علاقه مند بودند و این پشت صحنه  ها را دیدند. اما به صورت یک جشنواره ی مستقل، ما هرگز نداشتیم ما تصمیم داریم که این جشنواره را تشکیل دهیم عرض کردم خدمتتون طرح طرح خوبی بود طرح بکری بود ما وقتی ارائه دادیم حالا به هر دلیل به ما گفتند که چند تا کشور میتونه حرکت کنه وما با رفت وآمدهایی که برقرار کرده بودیم با جا های مختلف بیش از هفت کشور که حالا مورد نظر مسئولین فرهنگ وارشاد اسلامی بود را دیده بودیم و اعلام آمادگی کرده بودند که به ما فیلم بدهند واین فییلم ها الان موجودهست وبه دست ما رسیده ودر آرشیو خودمان داریم اعم  از16 و35 یک تعداد هم ویدئو داریم که حالا اونها هم موجود هست ما به جهت اینکه این طرح متاسفانه خب پیش میاد مورد استفاده ی دیگران قرار نگیره یعنی این که از روی اون کپی نکنند و خودشون اجرا نکنند همزمان با این که این طرح را به وزارت ارشاد ایران ارائه دادیم ما این را در سایت های مختلف گذاشتیم و در مجله ی همسر هم چاپ کردیم که درواقع می خواهم بگم کار ارزشمند و خوبی بود به جهت اینکه این دیگه ثبت شده و دیگه کسی نمیتونه این طرح را استفاده بکنه. ضمن این که برای ما مهم نیست که حالا مثلا یک نفر حتما بیاد و ازاین طرح استفاده بکنه ،خوب اجرا شد ن آن، برای ما مهمه ،اینکه مثلا اگر قراره این طرح اجرا بشه طوری اجرا بشه که مردم خوششون بیاد ومنافع مالی همه را در بر بگیره چون میتونم بهتون بگم که به لحاظ مالی بسیار بسیار درآمد زا خواهد بود و به طور کلی میتونه صنعت سینما و حتی یک کار بیزینس خیلی خیلی خوب را در بر بگیره ما تصمیم گرفتیم که این طرح را دنبال بکنیم و به اشکال مختلف ارائه  دهیم  در یک مقطعی ما تصمیم گرفتیم که محل برگزاری جشنواره را هم انتخاب کنیم خب خیلی بررسی کردیم وبه دلایلی امارت متحده ی عربی از جمله دُبی، حالا شهر های دُبی میتونه خوب باشه سفری داشتیم به دُبی و با مسئولین سینما ی این کشور  روبرو شدیم  وآشنا شدیم  سینما های مختلف در امارات اعم از  ابوظبی، شارجه ودُبی  را دیدیم  ونظرمون  روی ابو ظبی  بود ولی به  جهت اینکه فاصله ای بین دُ بی و ابوظبی است ،تصمیم  گرفتیم که بهتر هست این طرح در خود شهر دُبی اجرا بشه مسائل اولیه که برامون مهمه، خب سرمایه گذاری ابتدائی دراین کار هست و امکاناتی که حالا نیاز است چیزی بین شش ماه تا یک سال نیاز است که این ارتباط ها برقرار بشه و درآمد به وجود بیاد و فیلم ها بدست ما برسند سینما های اونجا را ما دیدیم با آدمهای مختلف صحبت کردیم .خوبه میشه اما من می خوام خدمتتون عرض کنم این جشنواره فقط فیلم و ارائه ی فیلم نیست، تشکر و قدردانی  از یک کمپانی فیلم سازی نیست تشکر وقدر دانی از یک بازیگر نیست، در حاشیه ی این جشنواره ها ما بازار ارائه ی امکانات  سینمایی را داریم. چیزی شبیه به  فوتو کین ها یعنی امکانات سینمایی که در دنیا موجود هست را ما در حاشیه ی این جشنواره خواهیم داشت وبه همین دلیل ما انتخاب کردیم که دسترسی کشورهای حالا اطراف خلیج فارس از جمله ایران  هم براشون امکان پذیر باشه به جهت اینکه بتونند بیایند و این امکانات را هم ببینند و خریداری کنند. دلایل دیگه ای هم که ما می تونیم داشته باشیم استفاده ی خیلی خوب از شرایط کشور امارات بخصوص دُبی است. در حاشیه ی این جشنواره ما در واقع جشنواره ی ، جشنواره ی  مطبوعات و جشنواره ی تولیدات سینمایی را داریم  که  حالا باز حتی ادوات و امکاناتی که حالا میتونه در صنعت سینما بکار گرفته بشه . حالا خواسته ی ما چیه ؟خواسته ی ما ونیاز ما برای این که بتونیم با هم همکاری کنیم اینه که سایت این مؤسسه معرفی بشه جشنواره معرفی بشه و حالا البته اون زمینه ی فیلم ویک سری اطلا عات را هم در  اختیار دوستان علاقه مند قرار مید هند که بتونند درواقع از نحوه ی برگزاری این جشنواره اطلاعات لازم را به دست آورند . سایت ما هم هست که با  مراجعه به سایت ما میتونند اطلاعات  بیشتری بگیرند و باز ایمیل من که باز از طریق ایمیل و اگر نیاز باشه ما در اختیار شما قرار می دهیم .سرمایه ی اولیه  در حال حاضر  به نوعی میشه گفت اسپانسر اولیه مورد نظر ما هست . ببینید شاید برای ما خیلی راحت باشه که بیائیم با چندتا کمپانی های مختلف مثل سونی وال جی وناسیونال و اونها بنیان گذار این جشنواره باشند، اما حالا شاید به دلایلی خاص ما می گوئیم بهتر هست که این کار رو نکنیم  شاید به دلیل اینکه اگر قرار باشه یک روزی واقعا به یکی از  کمپانی هایی که حالا کارهای تکنولوژی خوبی را ارئه داده ما بخواهیم جایزه ای بدهیم. شاید اون کمپانی، خود سونی باشه خب اگر  قرار باشه این جایزه به خود کمپانی سونی که بر گزار کننده ی جشنواره ماست داده بشه خب طبیعتا صورت خوشی نخواهد داشت و چنین برداشت میشود که خود اون ها جشنواره را برگزار کرده اند و خودشون هم جایزه ی بهترین را میگیرند .ما می خواهیم به دور از این مسائل باشه اگر اسکار، اسکار شده حالا به جهت اینکه وابستگی به جایی نداره واگر صنعت سینما هم چون یک صنعت بین المللی است بخواد ارزش خودش رو بدست بیاره طبیعتا نبایست به جایی یا به کشوری وبه ملیتی یا به یک کمپانی خاصی  تعلق داشته باشد. تمام کمپانی ها میتونند شرکت کنند و در رابطه با برگشت سرمایه من میتونم به شما  بگم که با یک مدیریت دقیق با یک برنامه ی دقیق با یک کار بیزینس خوب ما میتوانیم حتی قسمت های مختلف بر گزاری جشنواره راهم به یک یا دو تا از کانال های مختلف واگذار کنیم که ارتباط تصویری داشته باشند وبتوانند تصویر را ارائه بدهند. که خب طبیعتا قیمت خاص خودش رو داره. ما میخواهیم فضایی را در حاشیه ی بر گزاری جشنواره در اختیار کمپانی های مختلف سازنده ی امکانات سینمایی قرار دهیم که باز اون فضا قیمت خاص خودش  رو داره .به لحاظ برگشت سرمایه ،ما حساسیت خاصی داشتیم ،ببینید ما در کشوری زندگی می کنیم که خب به دلایل مختلفی مجبور هستیم روی هزینه هایی که انجام می دهیم دقت لازم را داشته باشیم به خصوص مجموعه ای مثل مجموعه ی ما که صد درصد خصوصی هست و هیچ وابستگی به دولت ندارد، طبیعتا سعی کردیم که این به  اصطلاح انجام هزینه ها خیلی  کنترل شده باشه و برگشتش هم قطعی باشه .این را ما در کار انتشاراتمون و در کارآموزشمون و حتی در کنار مجله سعی کردیم نشون بدهیم. که  خب قابل توجه هم بوده .هر ساله مجله ی ما داره چاپ میشه و بر خلاف همکارانمان ازکمترین آگهی ها ،برخوردار بوده ، اما با بهترین تیراژ و با بیشترین فروش و با کمترین برگشت ،ما داریم  مجله مون را ارائه میدهیم ،پس تعریف خاص خودمون را درباره  برگشت سرمایه خواهیم داشت .اما ارزش های این جشنواره بسیار زیاد است صمیمیت ها ،دوستی ها ،معرفی هنرمند ها و افرادی که در واقع  در رابطه با سینما تلاش قابل ستایشی داشته اند، یک فیلمبردار ،یک صدا بردار، یک طراح دکورو کسانی که در کار انیمیشن کار میکنند وبا کامپییوتر کار می کنند ،ساخت تصویر جلوه های ویژه خاص خودش و به هر شکل تمام این  حرکت هایی که در صنعت سینما صورت میگیره برای ما ارزشمند است وبرای بیننده هم ارزشمنده. این جشنواره میتونه بین سه تا یک هفته سه تا پنج روز برگزار بشه حساسیت ما روی کشور امارات نیست میتونه یکی از کشور های حتی اروپایی باشه اما خب آمریکا را نمیپسندیمش به دلیل اینکه خب تولد سینما در آمریکا بوده وما اونجا چیز هایی را داریم از سینما که نیازی به بر گزاری این جشنواره باشه اما نظرخود ما به  عنوان برگزار کننده ی اصلی این جشنواره و طراحان این جشنواره بیشتر جنبه ی عام المنفعه این جشنواره است .ما تصمیم نداریم که حالا یک منافع فوق العاده زیادی از این جشنواره ببریم ،همین قدر که ما بتونیم کار فرهنگی بکنیم که در دنیا ثبت بشه و به یادگار بمونه برای ما کفایت میکنه و ارزشمندهست. اما اون چیزی که بیش تر ارزشمند است این منافع مالی که پیش بینی میشه فوق العاده زیاد هست در حد جشنواره ی دوم و سوم ،ما به  مسائل مالی قابل توجهی خواهیم رسید، اینکه این منافع صرف امور خیریه بشه حد اقل قسمتی که به ما تعلق میگیره، حالا بعد از کسب هزینه ها صرف امور خیریه بشه و به خصوص زنان و کودکان ،چون در واقع اینها قشر عظیمی هستند که دچار بحران هایی هستند که ما ها به وجود آوردیم ومن به  عنوان یک مدیر فرهنگی امید وار هستم با کمک شما وهمکاری شما این جشنواره هر چه زود تر و اون طور که شایسته است برگزار بشه متشکرم.

                              


برچسب ها:

بحث و نظرات

ارسال نظر

لطفاَ همه فیلدها را پر کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل

آخرین